«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

راه‌هایی برای افزایش تمرکز هنکام کتاب‌خوانی | خواندن به‌مثابه ایروبیک!

  • کد خبر: ۳۷۸۵۶
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
راه‌هایی برای افزایش تمرکز هنکام کتاب‌خوانی | خواندن به‌مثابه ایروبیک!
برای خواندن تمرکز کافی ندارید و این شما را اذیت می‌کند. برای درمان این بیماری شایع چه راه‌حلی وجود دارد؟ ما در این شماره و شماره‌های آینده درباره این موضوع برایتان خواهیم گفت.
شهرآرانیوز؛ تصمیم دارید کتاب بخوانید. کتابی را از قفسه کوچک کتابخانه‌تان بیرون می‌آورید و شروع می‌کنید به خواندن. ۱۰ دقیقه گذشته است و شما همچنان در صفحه اول کتاب گیر کرده‌اید. از خط اول که شروع می‌کنید تا پایان پاراگراف، ده‌ها فکر مزاحم تمرکز شما را به هم می‌زند.

به پایان پاراگراف که می‌رسید، تازه می‌فهمید که هیچ‌چیز از آن کلمات نفهمیده‌اید. می‌دانید که برای خواندن تمرکز کافی ندارید و این شما را اذیت می‌کند. برای درمان این بیماری شایع چه راه‌حلی وجود دارد؟ ما در این شماره و شماره‌های آینده درباره این موضوع برایتان خواهیم گفت.


اینترنت مغز ما را کشته است!

بیایید قبل از آنکه وارد موضوع راهکار‌های رسیدن به تمرکز و حل مشکل شما شویم، درباره اینکه چه بلایی سرمان آمده است که به مرض تمرکز نداشتن مبتلا شده‌ایم، کمی صحبت کنیم. اگر کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» را خوانده باشید، به‌راحتی پاسخ این سؤال را می‌دانید. مغز ما همچون دیگر اعضای بدنمان می‌تواند بر اساس مدلی که با او رفتار می‌کنیم، به شکل خاصی تغییر یابد. بله، درست است! مقصر ماییم و به احتمال زیاد این بلا را اینستاگرام بر سر مغزمان آورده است.
خواندن کپشن‌های کوتاه که تازه آن را هم نیمه‌تمام رها می‌کنیم و باز کردن مکرر صفحات مختلف به مغز ما آموزش داده است که مدام از موضوعی به موضوع دیگر پرش داشته باشد. این مغز فلک‌زده و خسته را مدام بازی داده‌ایم و نگذاشته‌ایم ۱۰ دقیقه کامل روی یک موضوع بایستد. او هم به این روش غیرطبیعی عادت کرده است و وقتی ما کتاب می‌خوانیم یا می‌خواهیم روی موضوعی تمرکز کنیم، به همان روشی که آموزش دیده است، ادامه می‌دهد. راه‌حلش بسیار ساده است؛ تمرین خواندن.


کمی صبر، اندکی تمرین

این بیماری شبیه بسیاری از بیماری‌های دیگر درمان دارد. البته یک درمان زمان‌بر است که باید قبل از آنکه همین اندک توانایی مغزی را از دست بدهیم، اجرایش کنیم. برای این درمان باید کمی صبر به خرج دهید و مداوم تمرین کنید. نترسید! کار سختی نیست و شما قطعا توانایی‌اش را دارید، اما دشواری‌هایی در پیش است که ما تلاش می‌کنیم به مرور به شما آموزش دهیم با این مشکلات چه کنید. مرحله اول هر خواندنی هنر انتخاب کردن است. اینکه چه بخوانیم؟ انتخاب کتاب مرحله مهم و تعیین‌کننده‌ای است.
 
مشکل دوم، فهم و درک مطلبی است که می‌خوانید. گاهی مطلب را خوب خوانده‌اید، اما می‌دانید دریافت عمیق و درستی از آن نداشته‌اید. مشکل سوم، حفظ و نگهداری چیز‌هایی است که خوانده‌اید، یا به‌طور ساده چطور چیز‌هایی که خوانده‌ایم را در ذهنمان نگه داریم و فراموش نکنیم.
 
مشکل نهایی که خیلی هم پیچیده و آزاردهنده است، فراخوانی اطلاعات است. ما خوانده‌ایم، زیاد هم خوانده‌ایم و اطلاعات زیادی در مغزمان داریم، اما این اطلاعات به‌موقع و زمانی که به آن نیاز داریم، دم دستمان نیست. برای همه این مسائل می‌توان در طول زمان راه‌حل‌هایی داشت.


قدم اول: تفکرتان را درباره خواندن تغییر دهید

قبل از همه باید طرز تفکرتان را درباره مقوله خواندن تغییر دهید و بدانید خواندن نه یک تفریح، بلکه یک مهارت است. مهارتی که همان‌طور که گفتیم، به ذهن ما شکل می‌دهد. درست مثل بدن که اگر ورزش نکنید، چاق و آکنده از چربی اضافه و خموده و خسته می‌شود.
ذهن ما هم اگر تمرینات منظم نداشته باشد، دورش را چربی اضافه می‌گیرد، دچار پیری زودرس می‌شود و خیلی زود توانایی‌های خارق‌العاده‌اش را از دست می‌دهد. در مطالب بعد درباره این موضوع چیز‌های بیشتری خواهیم گفت و به سراغ راه‌حل‌ها می‌رویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->